Stanowisko Rady Zborowej Kościoła Betlejem w Krakowie.
(odniesienie się do niektórych ważniejszych aspektów tego zagadnienia)
- Dzieło zbawienia Bóg rozpoczął od Żydów (J 4,22).
- Jako wierzący z narodów, życzymy dobrze Narodowi Wybranemu i pragniemy dla nich Bożego błogosławieństwa (Rdz 12,3).
- Wszelkie przejawy antysemityzmu są grzechem w oczach Boga (Rdz 12,3).
- Teologia odrzucenia Izraela i zastąpienia go przez kościół jest niebiblijna i fałszywa (Rz 11,1-2). Przymierze Boga z ludem żydowskim trwa na wieki (Rz 11,28-29).
- Rozpoznajemy oraz szanujemy powołania do służby pojednania i budowania pomostów między Żydami i narodami (Mt 5,9; Ef 4,3-4).
- Bóg objawił swą wolę w całym Piśmie Świętym (pisma Starego i Nowego Przymierza):
„Całe Pismo jest natchnione przez Boga i pożyteczne do nauki, do wykazywania błędu, do poprawy, do wychowywania w sprawiedliwości, aby człowiek Boży był w pełni gotowy, wyposażony do wszelkiego dobrego dzieła” (2 Tm 3,16-17). - Rzeczą słuszną, pożyteczną, a nawet konieczną dla właściwego zrozumienia całej Bożej woli jest odkrywanie prawd, jakie Bóg objawił poprzez Mojżesza, proroków oraz we wszystkich pismach – zarówno Starego jak i Nowego Przymierza.
- Wierzący z narodów nie są zobowiązani do zachowywania świąt i tradycji żydowskich, ale mają przywilej odkrywać ich znaczenie (Rz 14,1-12; Kol 2,16-17).
- Bóg zawarł z Izraelem Przymierze, a przez Mojżesza nadał mu Prawo, które było instrukcją, przewodnikiem w drodze życia.
- Ostatecznie Prawo Mojżeszowe miało za zadanie doprowadzić człowieka do Chrystusa (Gal 3,19; Gal 3,24; Łuk 24,27).
- Centrum objawienia Pisma Świętego jest Chrystus (Łuk 24,27; Hbr 1,1-2; Obj 1,8).
- Chrystus ani nie zmienił litery Prawa, ani go nie unieważnił – lecz wypełnił. A przy tym nauczał, że sztywna litera Prawa nie wystarczy, ponieważ należy kierować się duchem Prawa. Jest nim miłość, tzw. „Prawo Chrystusowe” (Mt 5,17-18; Mt 22,36-40; Gal 6,2).
- Dzięki temu, co uczynił Chrystus, Jego wyznawcy przestali być pod władzą Prawa Mojżeszowego (Gal 3,25).
- Chrystus stał się pośrednikiem Nowego Przymierza (Jer 31,33).
- Nowe Przymierze, chociaż zupełnie nowe, jest ściśle związane ze Starym Przymierzem i bezpośrednio z niego wyrasta (Hbr 8,8).
- Poprzez wiarę w Chrystusa udział w Nowym Przymierzu mają zarówno Żydzi, jak i wierzący z narodów. Jest to przymierze oparte na lepszych obietnicach, nowym kapłaństwie oraz innym pośredniku (Hbr 7,11-12; Hbr 8,13).
- Jako wierzący z narodów mamy – dzięki krwi Chrystusa – przywilej bycia wszczepionymi w szlachetne drzewo oliwne, które symbolizuje Izraela (Rz 11,17), a także przywilej korzystania z wielu obietnic danych Izraelowi.
- W kwestii zbawienia Bóg wszystkich traktuje jednakowo (Rz 2,11).
- Zbawienie jest z łaski, przez wiarę w doskonałą ofiarę Jezusa Chrystusa (Ef 2,8-9).
- Aby ujrzeć Królestwo Boże, każdy człowiek musi się narodzić na nowo – niezależnie od swojej narodowości (J 3,3).
- Dzięki ofierze Chrystusa zarówno Żydzi, jak i wierzący z narodów mają dostęp do Ojca w jednym Duchu (Ef 2,18). Jedni i drudzy budują na tym samym fundamencie apostołów i proroków, którego kamieniem węgielnym jest sam Chrystus (Ef 2,20).
- Przez krew Chrystusa wszyscy nowo narodzeni (wierzący z Żydów, jak i z narodów) tworzą jedno ciało, wspólnotę (Ef 2,14-16), są jedną owczarnią (J 10,16).
- Mamy przekonanie, że jako wierzący jesteśmy powołani do koncentrowania się przede wszystkim na Chrystusie. Nasze zwiastowanie i działania powinny wyraźnie nawiązywać do Chrystusa – z którego, przez którego i dla którego jest wszystko (Kol 1,15-20).
- Naczelnym powołaniem wszystkich wierzących (pochodzących i z Żydów, i z pogan) jest trwanie w krzewie winnym, czyli w Chrystusie (J 15,1). Tylko w ten sposób przynosimy owoc, w którym Ojciec się uwielbi (J 15,4). Trwanie w Chrystusie to przestrzeganie Jego przykazań (J 15,10) – jeśli ktoś w Nim nie trwa, zostanie wrzucony w ogień (J 15,6).
- Zgodnie z wolą i poleceniem Chrystusa jesteśmy powołani do zwiastowania Ewangelii, czyli Dobrej Nowiny o kochającym Bogu, który oferuje zbawienie przez wiarę w Chrystusa.
- Naszym głównym zadaniem jako uczniów Chrystusa jest odkrywanie i stosowanie
w codziennym życiu błogosławionych prawd Nowego Przymierza, które z Nim zawarliśmy.